Středa
23.
listopad

Události v Google Analytics a zmetkovost komentářů

Kategorie: SEM, SEO, analytika, Komentáře: povoleny - 0
Události v Google Analytics a zmetkovost komentářů

Tak nebudu lhát a přiznám, že nejde o zvlášť závratný nápad pro využití schopností Google Analytics. Pokud GA člověk již nějakou dobu používá, tak jistě nějaké události vytvářel. Stejně tak já jsem si nastavil událost, kterou mám nadefinovanou v Google Analytics jako konverzní cíl. Jedná se o přidání komentáře k článkům na mém blogu. Při implementaci kódu pro měření mě napadlo, že nemohu měřit jen odeslání formuláře se vzkazem (to bych to chtěl moc snadné), ale musím měřit samotné přidání vzkazu, protože používám CAPTCHA ochranu proti botům. Díky této ochraně se někdy stane, že člověk vzkaz napoprvé prostě nepřidá.

Co teď? Mám sledovat tu lepší variantu, tedy přidání vzkazu? Určitě! Ovšem proč zavrhovat i událost odeslání vzkazu. Můžu přece porovnávat počet odeslaných a počet přidaných vzkazů a zjistit tak poměr „zmetků“. To by mě mohlo přivést k poznání, zda je obrázek CAPTCHA dostatečně čitelný a neodrazuje případně návštěvníky od žádoucí akce na webu. Vezměme to tedy postupně.

Implementace událostí  Google Analytics ve zdrojovém kódu

První co uděláme, bude, že přidáme do tagu ovládacího prvku formuláře, v mém případě odkazu (odeslat vzkaz), událost onclick. Ta bude obsahovat volání metody _trackEvent(), která má 2 povinné parametry a 3 nepovinné a slouží k záznamu události v Google Analytics. Pro nás budou zajímavé pouze parametry category, action, label a value. Kategorii, která bude zahrnovat událost odeslání vzkazu (i jeho přidání) nazveme „Komentar“ a akce pro odeslání bude pojmenována „Odeslany“. Teď následuje poněkud složitější část, kterou je parametr label (štítek). Ten je sice volitelný, ale nám by se hodilo, kdyby obsahoval část URL s názvem stránky, abychom v GA viděli, kde jsou vzkazy přidávány. Pro tuto potřebu jsem vytvořil krátkou funkci v php vracející požadovaný řetězec. Ovšem dalo by se případně použít i superglobální proměnné $_REQUEST[]. No a konečně poslední parametr je value (hodnota události), kterou nastavíme na 0, protože chyba pro nás hodnotu nemá.

onclick="_gaq.push(['_trackEvent', 'Komentar', 'Odeslany', '<?echo AnalyticsClanek()?>', 0]);"

<?if($google_track):? >
	<script type="text/javascript">
		_gaq.push(['_trackEvent', 'Komentar', 'Pridany', '<?echo AnalyticsClanek()?>', 50]);
	</script>
<?endif; $google_track= false;? >

Nyní přistoupíme k poněkud komplikovanější části. Pro zachycení události přidání komentáře je potřeba, aby se metoda _trackEvent() zavolala až po úspěšném přidání. Vložil jsem tudíž řádek do funkce přidávající komentáře do databáze, kde jsem v případě úspěchu nastavil hodnotu proměnné $google_track na true. Potom už jen stačí vložit kód pro sledování do php podmínky if, která ho v případě úspěchu vloží do těla stránky a tím zaznamená událost. Na konec jen zbývá nastavit proměnnou $google_track na false a je hotovo. Jediné změny, které jsem provedl v samotné události, jsou hodnoty action a value, kde jsem nastavil „Pridany“ a 50.

Přidání komentáře a událost v Google Analytics

Po vyzkoušení se můžete podívat do přehledu obsah, kde se nachází sledování událostí. Na úvodním přehledu by se vám měla hned ukázat kategorie komentář a k ní akce odeslaný a přidaný. No a jak je vidět v mém případě máme 4 odeslané komentáře a 3 přidané. Můžeme si tedy počítat vlastní metriku „zmetkovost komentářů“, která v našem případě bude 25%. Když počkáme na více událostí, tak budeme schopni zjistit, zda by bylo vhodné upravit CAPTCHA obrázek, aby to návštěvníci měli snazší. Samozřejmě může úspěšné přidání představovat pro web konkrétní cíl. Data máte a co s nimi je na vás.

HODNOCENÍ: