Neděle
1.
prosinec

Víte co je míra okamžitého opuštění?

Kategorie: SEM, SEO, analytika, Komentáře: povoleny - 3
Víte co je míra okamžitého opuštění?

Míra opuštění stránek je pro mnoho lidí trochu záhada, ačkoliv si většina z nich myslí, že ví, o čem vypovídá. Není ani zdaleka tak jednoduchou a jasnou metrikou, jak by se mohlo zdát. Mnoho lidí uvádí, že je to jakýsi univerzální metr, kterým můžeme změřit úspěch a kvalitu určitých stránek. Já to však tak jednoznačně nevidím.

Definice míry okamžitého opuštění

Míra okamžitého opuštění (angl. bounce rate) nám hrubě řečeno sděluje, jaký mají uživatelé dojem z našich stránek. V podstatě jde u míry okamžitého opuštění o procentuální podíl návštěvníků, kteří navštívili pouze jednu (vstupní) stránku a poté hned odešli. Hezkou definici uvádí ve své knize (webová analytika 2.0) Avinash Kaushik, který jí definuje větou

Přišel jsem, z toho co jsem viděl se mi udělalo nevolno, a tak jsem hned odešel

Dá se říci, že nám ukazuje, jak jsou naše stránky atraktivní, poutavé a jak uživatele vybízí k interakci. Pokud tedy chceme odhadnout dojem, jakým náš web na návštěvníky působí, tak tu máme ten správný ukazatel. A každý, kdo nyní nad tímto zapřemýšlí, by měl dojít k závěru, že

Každá ves, jiný pes.

Co tím myslím? Jednoduše, že míra opuštění se bude lišit podle zaměření (druhu) webových stránek. Určitě nebudeme předpokládat, že obchod s elektronikou má stejnou míru opuštění, jako osobní blog, nebo diskusní fórum.

O čem vypovídá míra okamžitého opuštění?

Jak jsem zmínil, tak se míra okamžitého opuštění bude lišit podle druhu webových stránek. Dejme tomu, že máme blog s relativně specifickým obsahem (návody a tutoriály) a ten má vysokou míru opuštění. Co nám to říká?

Určitě ne, že je konkrétní obsah špatný! Ačkoliv nutno říci, že průměrná doba trvání návštěvy tomu bude nejspíše také nasvědčovat, protože bude asi relativně krátká. Spíše, to ukazuje na fakt, že nedovedeme uživatele přesvědčit k návštěvě více jak jedné (vstupní) stránky. Web jako celek je tedy pro cílovou skupinu nedostatečně atraktivní.

A o čem nevypovídá?

Nevypovídá přímo o kvalitě obsahu na vstupní stránce. Co by se totiž stalo, kdyby uživatel na první stránce nalezl, co hledá a neměl potřebu na stejném webu pokračovat jinam? No pak bude míra opuštění patřičně vysoká.

Míra okamžitého opuštění totiž funguje na základě tzv. časových razítek (Timestamp). Tato razítka náš analytický software (Google Analytics) ukládá pokaždé, když uživatel klikne na nějakou další stránku na webu. Pokud neklikne, tak nelze ono razítko získat! Uživatel tím pádem může na stránce strávit 10 minut, ale současně mít 100% míru okamžitého opuštění. A dokonce 00:00 dobu trvání návštěvy! Protože se tato měří jako doba, kterou strávil na Stránce A než přešel na stránku B.

Míra okamžitého opuštění tedy vypovídá o tom, že mě stránky nepřesvědčili jít hlouběji, ale ne o kvalitě samotného obsahu!

Jak snížit míru opuštění a co dál s tím?

To záleží na konkrétním webu (jeho obsahu) a na tom čeho chceme dosáhnout. Rozlišil bych to na přirozený způsob a na technický zásah.

Budeme-li chtít míru okamžitého opuštění snížit přirozeným způsobem, tak musíme mít kvalitní obsah stránek, který odpovídá na konkrétní uživatelské otázky. To je však jen půl práce. Musíme totiž tyto uživatele ještě přimět k jisté interakci, kterou můžeme zlepšit např. přehlednou navigací a servírováním dalšího relevantního obsahu.

Onen technický způsob snížení míry opuštění (pozor jde tu o moje názvosloví, které mě právě napadlo) spočívá v drobné úpravě sledovacího kódu. Přesněji řečeno je potřeba cíleně nasadit sledování událostí v Google Analytics, protože díky němu můžeme snížit míru opuštění, ale i získat mnohem reálnější dobu trvání návštěvy! Mnohým se takovéto machinací nebudou zamlouvat. Ale na obranu onoho technického ovlivňování bych rád uvedl, že existují stránky, kde je to vlastně jediný způsob jak získat smysluplná data. Pokud se tedy zajímáte o to, jak snížit míru opuštění pomocí událostí, tak si přečtěte zvláštní článek, který jsem tomuto tématu věnoval.

HODNOCENÍ:

Gravatar | goluwaug
goluwaug
24. Červenec 04:57
3
http://slkjfdf.net/ - Anasagedo <a href="http://slkjfdf.net/">Iruxixoy</a> xuv.qrot.rich-website.cz.mqx.ot http://slkjfdf.net/
Gravatar | eakobsuz
eakobsuz
6. Červenec 12:32
2
http://100mg-viagracanada.com/ - 100mg-viagracanada.com.ankor <a href="http://sertralinezoloftonline.com/">sertralinezoloftonline.com.ankor</a> http://20mg-tadalafil-lowest-price.com/
Gravatar | ellevigigi
ellevigigi
20. Červen 21:49
1
http://100mg-viagracanada.com/ - 100mg-viagracanada.com.ankor <a href="http://sertralinezoloftonline.com/">sertralinezoloftonline.com.ankor</a> http://20mg-tadalafil-lowest-price.com/