Pondělí
21.
leden

Remarketing v Google Analytics a co se o něm jinde nedočtete

Kategorie: SEM, SEO, analytika, Komentáře: povoleny - 0
Remarketing v Google Analytics a co se o něm jinde nedočtete

V rámci tohoto článku jsem si předsevzal vyjasnit některé zapeklitosti při definování remarketignových seznamů v Google Analytics. Chci se rozpovídat o tom, na co si dát pozor nebo o tom, jakým způsobem se sbírají data. Ovšem vynechám zde základní definici remarketingu jako takového.

Předpoklady a propojení s AdWords

Samotná záložka seznamy uživatelů pro remarketing je přístupná i bez jakýchkoli předchozích nastavení v Analytics či AdWords. Stačí se pouze v Google Analytics podívat do správce, kde v úrovni webové služby (účet analytics > služba > profily) danou záložku nalezneme.

Předpoklad pro další práci je, že máte nejen aktivní účet v GA a AdWords, ale také nutné administrátorské oprávnění, bez kterého není možné nastavovat seznamy pro remarketing. Pokud tomu tak je, tak stačí pouze oba účty propojit a upravit měřící kód nástroje Analytics. Rozdíl ve starém a novém měřícím kódu představuje pouze jedna řádka s odkazem na soubor stats.g.doubleclick.net/dc.js, který umožňuje ukládat nové soubory cookie.

 var _gaq = _gaq || [];
 _gaq.push(['_setAccount', 'UA-xxxxx-y']);
 _gaq.push(['_trackPageview']);
 (function() {
 var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; 

ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://' : 'http://') + 'stats.g.doubleclick.net/dc.js';
 
var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
 })();

Pokud splníte zmíněné předpoklady, které jsou čistě technického rázu, tak je nutné se zaobírat ještě několika smluvními požadavky. Například jde o úpravu zásad pro ochranu soukromí (kde odkážete na opt-out z reklamní sítě Googlu) nebo přijmutí smluvních podmínek Google Analytics, což už je však pravděpodobně za vámi (stalo se tak při registraci).

Pozor na změnu Cookie souborů

Změnou sledovacího kódu nástroje Analytics může dojít k menšímu problému. Pokud jste se již trochu zajímali o to, na jakém principu jsou analytickými nástroji shromažďována data, tak víte, jakou roli zde mají soubory Cookie. Google Analytics využívá tzv. First-Party Cookie, kde většinou nedochází k žádným problémům. Vidíte však tu část nového kódu, kde je odkaz na DoubleClick? Tak zde je zakopán pes.

DoubleClick využívá tzv. Third-Party Cookies, které umožňují předávat informace o uživateli napříč webovými servery, čímž vlastně zajišťují chod remarketingu. Některým z nás tu však mohou nastat krušné časy, protože různé AdBlockery tyto souboru blokují. To u konkrétních uživatelů znemožňuje nejen využívání remarketingu, ale také spolehlivý sběr dat pomocí analytického nástroje.

Katastrofa by se však konat neměla, protože podle informací, které jsem zatím četl u různých odborníků z oboru, se míra poklesu návštěv pohybuje od 2% do 10%. Nutno poznamenat, že se jednalo o stránky zaměřené na oblast webové analytiky a můžeme se reálně domnívat, že tak velkou koncentraci Geeků na většině běžných stránek nenajdeme!

Úskalí a zapeklitosti remarketingu v Google Analytics

Když vytváříme nový remarketingový seznam, tak při definování nejprve vybereme konkrétní profil, pro který má být vytvořen a následně typ seznamu. Máme na výběr několik možností, ale pravděpodobně nejlepší je varianta „vlastní typ pomocí segmentů návštěvníků“. V tomto případě je možné definovat buď určitý segment, nebo sekvenci. Zatím je to v celku jednoduchý postup, ale nyní ta úskalí.

Než zadáte název seznamu, trvání členství a účet AdWords, tak si to velmi dobře rozmyslete, protože tyto položky již nejdou po založení změnit! A další nepříjemností je i to, že jednotlivé seznamy nejdou vymazat jak v AdWords, tak i v Analytics! Platí zde tedy: „dvakrát měř a jednou řež“.

Další problém může nastat, když si řeknete: „uživatelé už přece mají soubory cookie uložené, tak budou seznamy hned po jejich založení naplněny“. Omyl, tak to nefunguje! Stejně jako u seznamů vytvářených v AdWords, tak i zde se seznamy plní postupně po jejich založení. Zbývá pouze doufat, že se naplní zvěsti a v dohledné budoucnosti budou seznamy plněny hned po založení.

Ačkoliv máte momentálně před očima několik nepříjemných nedostatků, tak rozhodně nezanevřete na tuto převratnou funkci a s chutí se pusťte do testování. Pomocí segmentů a sekvencí vidíte svým návštěvníků minimálně pod ruce, jestli ne přímo do hlavy. Tak toho využijte!

HODNOCENÍ: