Míra opuštмní jako taková není úplnм jasný indikátor kvality (coћ rozebírám v jiném иlánku k míшe opuštмní), ale mnohdy je nutné ji tak trochu technicky sníћit. S tímto poћadavkem jsem se setkal pшi vyhodnocování návštмvnosti jednoho velkého firemního blogu, který nabízel kvalitní a unikátní obsah, ale i pшesto mмl vysokou míru opuštмní.
Pomocí malého skriptu bylo moћné po 30 vteшinách získat druhé иasové razítko (timestamp) a tím sníћit míru opuštмní. Protoћe po 30 vteшinách pшece nemщћeme mluvit o opuštмní, ba naopak tímto zpщsobem získáme reálnмjší data. Jinak шeиeno skuteиná „míra opuštмní“ se ukázala být niћší a prщmмrná doba návštмvy mnohem vyšší neћ se zdálo.
Neћ zaиneme jakkoliv manipulovat s daty, tak by bylo vhodné mít 2 profily v Google Analytics. Jeden kde vyfiltrujeme svou IP adresu a jeden kde nebude vylouиena. Dá se tak zajistit, ћe si nenadмláme paseku v datech.
A jaké jsou cíle? Pomocí skriptu sníћit míru opuštмní a souиasnм získat reálnмjší pшedstavu o tom, jak vypadá prщmмrná doba návštмvy. Náš skript musí tím pádem získat nejen druhé иasové razítko, ale v ideálním pшípadм jich musí získat hned nмkolik. Proи? Protoћe další razítko, které získáme napш. po 30 vteшinách, sice sníћí míru opuštмní, ale nepomщћe nám s prщmмrnou dobou návštмvy. Potшebujeme tedy skript, který bude ve smyиce spouštмt událost kaћdých 30 vteшin, иímћ získáme pшesnмjší pшedstavu o délce návštмv.
Chce to ovšem ještм 3. vмc. A tou je horní hranice pro naše události! Mщћe se totiћ snadno stát, ћe návštмvník pшijde na nмjakou naši stránku a odejde od svého PC (klidnм i na celý den). To by pro nás znamenalo, ћe délka jeho návštмvy bude napш. 27 hodin, a to je samozшejmм nesmysl! Ideální je nastavit poиet opakování tak, aby odpovídal délce sezení (session) v Analytics, coћ je pщl hodiny.
Jak jsem шíkal, nejde ani tak o to sníћit míru opuštмní a zvýšit prщmмrnou dobu návštмvy, ale získat reálné a smysluplné údaje. A tak vytvoшíme i skript, který bude jednoduchý, smysluplný a nezaneшádí zdrojový kód. Celý problém vyшešíme funkcí uloћenou v externím .js souboru, kterou poté staиí zavolat vћdy, kdyћ chceme na konkrétních stránkách mмшit naše „upravené“ údaje.
var event;
var track_time;
function repeater(event) {
track_time = event;
timeInterval = setInterval(track_time, 30000);
setTimeout("clearInterval(timeInterval)", 1800999);
}
---
repeater("_gaq.push(['_trackEvent', 'иlánky', 'délka návštмvy', ''])");
Jako parametr funkce pшedáme celý snippet s trackingem, kde pouћijeme klasicky kategorii (иlánky), akci (délka návštмvy) a štítek s URL adresou konkrétní stránky (ten zapisuji pomocí PHP). Taková struktura umoћní nejen získat potшebná иasová razítka, ale zajistí pшehlednost v zaznamenaných událostech.
Pro samotnou práci jsem pouћil funkci setInterval (s opakováním po 30000 ms) a funkci setTimeout, kterou po pщl hodinм a necelé sekundм zastavíme náš interval. Onмch 999 ms jsem pшidal, protoћe se obиas stalo, ћe se nмjaká ta milisekunda opozdila, иímћ se nevykonala poslední událost.
V konkrétním intervalu je pak promмnná track_time, která obsahuje celý náš tracking. A zde je dobré dávat pozor na platnost promмnných, proиeћ definujeme promмnné pшed funkcí a pшedáváme hodnotu z event do track_time (urиitм by to šlo elegantnмji, ale zrovna v JS z hlavy nekouzlím).
Tak a nyní je vše hotovo a díky tomuto skriptu se vám zvýší prщmмrná doba návštмvy a sníћí míra opuštмní. Ovšem jak jsem slíbil, data budou realistiиtмjší a urиitм vás pшekvapí, co a jak si návštмvníci u vás vlastnм prohlíћí.
HODNOCENН: